Monday, September 29, 2014

The first anniversary of apprenticeship 祝!一周年

盆栽園に弟子入りしてから早や一年。
自分が何をしているのかも分からず、ただ親方の指示に従ってアクセク動いているうちにあっという間に過ぎていった一年でした。その中でも季節の変化を感じとる事ができたのは、新緑、開花・結実、紅葉、落葉、水の吸い上げ量の変化、苔の繁殖など、全ては樹が教えてくれました。

One year has passed since I became an apprentice at Bonsai nursery. It went too fast.
However, I was able to feel each seasons because of fresh green leaves, blossoming flowers, fruits, autumn leaves, defoliation, the amount of sucked water, breeding moss etc.. Tree tells me everything.

さて、一年目の節目を迎えた私は真柏に針金をかけていました。
好きな樹を選んでいいと言われたので、左に突き出たジンが特徴的なこの樹にしました。
このジンを活かした美しい樹ができればと意気込んで取り組んだのを覚えています。

When I reached on the first anniversary of apprenticeship, I was wiring Shimpaku Juniper.
Since Oyakata (boss) said I could choose any tree which I want, I chose the tree having a characteristic Jin.
I remembered that when I started working on this tree, I was full of motivation to style it as utilize the characteristics of Jin.

そして丹精込めて出来上がった作品はこちら。
美しい白鷺(しらさぎ)が飛び立つ瞬間がイメージできます。
私の好きな白鷺城こと姫路城に向かって羽ばたいていくことでしょう。
あれこれと色々な想像が頭の中を駆け巡り、針金掛けは大変楽しいものです。
白鷺の首から頭部にかけてのジンが面白く、左への流れが強い樹です。
展示用の鉢に植え替えをすれば雰囲気が一変します。

This is my work on the first anniversary of apprenticeship .
I made my every effort into the work.
I imaged an egret is taking off.
This tree has got quite strong movement to the left.
I hope it will be very nice after repotting it into a nice pot.

修行を始めてから書き出した自分のブログを見直してみると、この一年でかなり上達したと思います。知識も無ければ経験も無い、完全な「無」からのスタートでしたが、好きが高じて続けられました。
それも根気よく教えて下さった先輩方や親方によるサポートがあったからだと思います。
私を弟子として迎え入れ、温かく見守って下さる親方には大変感謝しています。
始めは教わる一方でしたが、現在、私は藤川国際盆栽学校の講師として生徒に教えています。
勿論まだ勉強をすることは沢山ありますし、更に経験も必要です。

I could review when I read my blog and then I feel that I improved my wiring.
The reason why I was able to stay with Kouka-en is that the senior apprentices and Oyakata (boss) cheered me and supported me patiently. I am extremely grateful for them.
At first, I was only taught Bonsai but nowadays, I teach it to my student at The Fujikawa International School of Bonsai. Of cause, I still need to study Bonsai and its experience.

そして良い出会いが沢山あった一年でした。光華園にお越しくださるお客様や、世界中から来られる生徒さん、展示会でお会いしたV.I.P.な方々、みんなの想いは同じで「盆栽が大好き」という事です。盆栽をしている人は平和的で美的感覚が大変優れています。そんな方々と一緒に時間を過ごせることが出来てとても嬉しいです。
今回私が創った“白鷺”と共に、私の将来も飛躍していくことを期待して今後も精進していきたいと思います。

I met a lot of nice people the past year. For example, the customers, students who come from all over the world, very important Bonsai artists and so on. The common thing of all those people is that they love Bonsai. I think Bonsai people are peaceful and have great sense of art. I’m happy to spend time with them together.
I’ll devote effort to my work, hoping that I take a leap into the future, like “the egret”. 

1 comment:

  1. Congratulations on your first anniversary.
    Next year I'll be in Kouka-in at this time. So I hope celebrate your second anniversary there.
    I hope that David is still there because my English is very bad.

    See you soon.

    Josu

    ReplyDelete